Ke Pulau Labuan

Pada 30/05/2008 hari tu saya pergi ke Pulau Labuan. Saya sebenarnya sudah lama ingin ke Pulau Labuan tapi tiada ruang untuk ke sana.

Oleh kerana pada hari tersebut saya tidak ada apa-apa aktiviti, dengan spontan saya terlintas ingin ke Pulau Labuan. Saya berkemas sedikit barangan dan pakaian terus keluar untuk ke Jeti Jeselton membeli tiket Feri. Tiket yang awal sudah habis cuma yang ada pada jam 1.30 petang. Terpaksa la beli juga sebab dah sampai ke Jeti.

Nasib baik pernah pergi Pulau Langkawi naik Feri, sebab Feri tu tak jauh beza ngan Feri ke Pulau Langkawi. Kalau tak susah juga sebab pertama kali nak ke Pulau Labuan seorang diri. Tak ada penunjuk jalan. Main redah je lah.

Perjalanan dari Kota Kinabalu ke Pulau Labuan dengan Feri mengambil masa 3 jam setengah. Lama juga juga rupanya atas Feri. Boring sungguh. Teengok gelagat orang kat atas Feri tu je lah. Kalau orang tempatan nampak biasa je. Kita boleh cam pelancong atau orang tempatan sebab orang tempatan nampak releks je. Kalau pelancong nampak exited dan happy je dengan telatah masing-masing.

Atas Feri tu juga ada penjaja yang jual makanan ringan dan air. Tapi seronok tengok telatah penjaja tersebut sebab dia bawa air panas sekali dalam balang kalau sapa-sapa nak beli maggi segera.

Sampai di Pulau Labuan saya buat macam orang dah biasa je. Terus je berjalan masuk bandar tapi hakikatnya tak tahu pun arah mana nak pergi. Dah la hari dah hampir gelap sebab kat Sabah ni memang malam nyer awal. Saya pun berpusing-pusing la cari hotel. Ada je nampak perkataan hotel terus je masuk. Tapi tak tahu la hari tu, saya masuk 4 buah hotel semua nye penuh. Dah mula risau sebab hari dah makin gelap. Dalam fikiran mana nak tidur malam tu kalau tak ada hotel. Akhirnya dapat juga hotel di Hotel Labuan. Bilik semua penuh cuma ada satu bilik besar je yang tinggal. Terpaksa la ambil juga walaupun nak tidur sorang jer.

Lepas letak letak barang dan solat saya bersiap nak keluar. Bila sampai kat Loby rupa-rupanya hujan lebat. Nampaknya tak boleh nak ke mana-mana. Nak buat apa lagi… kat bilik tengok TV la. Cadang nak lepak kat Loby tapi kebetulan ada majlis perkahwinan Chinese kat situ. Penuh dengan orang yang hadir.

Besok pagi tu saya awal-awal lagi bersiap untuk ronda-ronda. Kebetulan pagi tu ada pasar pagi. Boleh la tengok barang-barang jualan kat situ. Bandarnya tak la besar sangat tapi padat. Harga barang-barang pun biasa jer cuma rokok dan coklat murah sikit. Orang kata arak pun murah juga kat situ tapi tak kan saya nak servey harga arak pulak.

Masa pusing-pusing tu saya ternampak kedai gunting rambut. Sempat la saya gunting rambut kat situ. Di Kota Kinabalu kedai gunting rambut sangat sikit, yang banyak adalah saloon. Maklum la tak pernah masuk saloon. Rasa pelik jer kalau nak gunting rambut kat saloon. Tu lasaya ambil peluang gunting rambut terus kat Labuan.

Selesai tu saya pergi check out hotel. Jam masa tu 12.15 pm . Saya terus ke jeti untuk beli tiket. Saya pikir tak sanggup lagi naik Feri tu sebab lama sangat. Saya buat keputusan untuk naik bot laju ke jeti Menumbok. Jam 1 lebih saya naik bot tu. Best rupanya naik bot tu sebab ia tertutup. Satu bot lapan orang penumpang. Dalam masa 20 minit dah sampai jeti menumbok. Di menumbok tu satu lagi masalah pulak. Saya bukannya biasa kat menumbok tu. Baru saya terfikir macam mana saya nak balik Kota Kinabalu.

Saya cuba-cuba la ikut penumpang tu pergi mana. Kebanyakan penumpang tu dah ada orang menunggu kat situ. Saya pulak terpaksa la menunggu kat perhentian kereta sewa. Kereta sewa kat situ tak banyak untuk ke Kota Kinabalu. Terpaksa tunggu kereta dari Kota Kinabalu hantar pelanggan kat situ. Lama betul menunggu sehingga 2 jam lebih baru ada. Kereta tu pulak pemandunya kata nak pergi ambik isterinya kat Beaufort. Kena la pergi masuk satu kampung tu kat ladang kelapa sawit. Rasanya dari jalan besar lebih 10KM baru sampai rumah mertuanya. Anaknya ada 3 orang. Terpaksa la kami meriba anaknya.

Tak lama lepas tu hujan lebat turun. Rupa-rupanya viper kereta tu rosak. Terpaksa la jalan macam kura-kura sebab tak nampak langsung jalan kat depan. Yang nampak cahaya lampu kereta depan sebagai panduan. Hampir 3 jam juga perjalanan tu baru la sampai Kota Kinabalu.

Bila dah sampai , saya balik ke rumah basuh pakaian dan berehat. Walaupun penat tapi memang seronok… kalau ada kawan-kawan masa tu mesti lagi seronok…..

Jeti Jeselton, Kota Kinabalu

Feri yang saya naik untuk ke Pulau Labuan

Suasana atas Feri

Hotel Pulau Labuan tempat saya menginap

Bot Laju yang saya naik untuk ke Menumbok

About these ads

8 Comments »

  1. 1
    just kiding Says:

    selahaw banar ko ni lai…

  2. 2
    yanna Says:

    wah mcm best ja p labuan ni hehe…

  3. 3
    dnazrie Says:

    Emmm… memang best pun… tapi yang tak bestnya masa pergi hari tu cuaca hujan. Tak sempat nak ronda-ronda habis…

  4. 4

    salam…. plan nak ronda2 kat kk, kudat n labuan hujung minggu ni. berapa harga tambang bot laju tu ekkk?? hanya ke menumbok sahaja ker?

  5. 5
    wanzz Says:

    hehe… sampai gak ko ke labuan ya… aku nak pi gak nihh….cam best tengok

  6. 6
    azman Says:

    Terima Kasih kau dah bagi maklumat sebab aku kena uruskan satu trip ke Labuan. Jenuh aku cari kat web site tapi tak banyak maklumat tapi segala yang diperlukan tentang feri dari KK ke Labuan ada di sini. Terima kasih daun keladi.

  7. 7
    orglabuan Says:

    nk maklumat ttg feri or bot…www.ldah.tk

  8. 8
    hana Says:

    berapa tambang naik feri tu?


RSS Feed for this entry

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

%d bloggers like this: